طرح آشپزخانه، بهترین مدل برای منزل شما کدام است؟

قبل از اینکه شما خانه ­ای را خریداری کنید و برای طراحی دکوراسیون آن با تصمیم بگیرید؛ طراح و معمار خانه باید بهترین فضا را برای طراحی آشپزخانه در نظر بگیرد. با توجه به جهت پلان خانه و نورگیری، آن فضایی که برای آشپزخانه در نظر گرفته می­ شود فرم ­های مختلفی خواهد داشت. برخی از انواع طرح آشپزخانه قابل تغییر هستند و شما در هم می ­توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. 

انواع مدل آشپزخانه عبارتند از:

  • مدل خطی
  • مدل ال شکل
  • مدل یو شکل
  • مدل موازی
  • مدل جی
  • مدل جزیره ­دار
  • آشپزخانه اپن ­دار

در طراحی آشپزخانه اپن­ دار بهتر است یا بدون اپن؟

چندین دهه قبل، مدل جدیدی از طرحی آشپزخانه یعنی آشپزخانه اپن­دار؛ به پلان آشپزخانه اضافه شد و طرفداران زیادی پیدا کرد؛ و تا همین امروز که مدل­ های دیگری مانند آشپزخانه باز و یا جزیره­ دار هم روبورس است؛ همچنان اپن در بعضی از طراحی ها دیده می ­شود. اشپزخانه اپن دا یکی از انواع طراحی ­هاست که می ­تواند انتخاب شما باشد. اپن آشپزخانه می ­تواند با کمی تغییر مانند یک میز صبحانه ­خوری و حتی نهارخوری عمل کند. اگر آشپزخانه بدون اپن را می­ پسندید؛ طرح ­های اشپزخانه نیمه اپن، جزیره ­دار و یا آشپزخانه باز می­ تواند انتخاب مناسبی باشد.

اندازه های استاندارد در اصول طراحی کابینت آشپزخانه

راهروهای کار و راهروهای عبور : راهروهای کاری، جایی است که افراد در آشپزخانه می‌ایستند تا کار کنند، درحالی‌که راهروهای عبور برای کاربران و ساکنین در اطراف آشپزخانه است. اگرچه اندازه ایده ال بسته به فضا و طراحی ال شکل ، یو شکل و یا موازی می‌تواند متفاوت باشد، عرض راهرو یا عرض پیشخوان آشپزخانه باید حداقل ۱.۰۶ متر باشد، درحالی‌که راه‌های عبور باید به‌اندازه‌ای ۰.۹ متر باشد.این یکی از اصول طراحی آشپزخانه می باشد که باید برای راحتی افراد رعایت شود.

رعایت این نکات ریز در اصول طراحی اشپزخانه مدرن باعث می شود شما و بقیه افراد در فضاهای مختلف آشپزخانه بتوانید به راحتی کار کنید و تداخلی در انجام امور ایجاد نشود.این جزئیات شاید به چشم نیایند اما در نتیجه کار بسیار تاثیر گذار است.

ارتفاع پیشخوان آشپزخانه : ارتفاع پیشخوان آشپزخانه مورد بعدی است. به‌عبارت‌دیگر، پیشخوان مناسب آشپزخانه یا میز آشپزخانه در آشپزخانه مورد بعدی ما است . ارتفاع پیشخوان باید متناسب با ارتفاع و اندازه شما باشد، بنابراین برای شما یا کاربر اصلی در خانه خود برای استفاده از فضای کارآمدتر، راحت‌تر است تا از آن استفاده کند. یک قاعده کلی برای دنبال کردن یک ارتفاع راحت برای پیشخوان آشپزخانه ، اندازه‌گیری تا نوک آرنج است . با این‌وجود، یک مکان ایده ال برای شروع، ارتفاع استاندارد برای پیشخوان آشپزخانه باید بین ۰.۸ متر تا ۰.۹ متر  باشد.

عرض پیخشوان نیز در حالت استاندارد بین ۶۰ تا ۶۶ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

مناطق اماده سازی غذا

مناطق آماده سازی ، پیشخوان آشپزخانه را هم در عرض و هم عمق پوشش می‌دهد. محدوده آمادگی  غذا در کنار آشپزخانه باید حداقل ۰.۳ متر گستردگی داشته باشد، درحالی‌که منطقه کنار ظرف‌شویی باید حداقل ۰.۴۵ متر عرض باشد. در کنار عرض، عمق متوسط ​​یک میز کار ۰.۶ متر است. این  فضا، برای داشتن یک منطقه کار مولد در آشپزخانه کافی است. ایده ال برای قرار دادن تمام انواع اقلام، ازجمله ظروف کوچک بدون فشار بیش‌ازحد برای رسیدن به هر چیزی است و معمولا در کنا رسینک قرار میگیرد تا رفت و آمد کمتر انجام گیرد.

فضای بین کابینت‌های بالایی و پیشخوان آشپزخانه

یکی دیگر از اندازه هایی که در اصول طراحی آشپزخانه باید رعایت کنید فضای بین کابینت هایی بالایی و پیشخوان است. فاصله مناسب بین پیشخوان آشپزخانه و کابینت‌های بالا باید طوری باشد که کابینت‌ها مزاحمت ایجاد نکند ، اقلام به‌راحتی قابل‌دسترس باشد و پیشخوان آشپزخانه به‌راحتی برای انجام کار، قابل‌مشاهده است. اندازه استاندارد برای فاصله ایده ال حدود ۰.۳-۰.۵ متر است. بااین‌حال، اندازه‌گیری‌های نهایی به فضا و مشخصات آشپزخانه بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که این فضا خیلی کم نیست که میز آشپزخانه قابل‌رؤیت نباشد، هم‌چنین خیلی زیاد نباشد که دسترسی به آن مشکل شود

برخی اندازه های استاندارد در اصول طراحی کابینت آشپزخانه

ارتفاع کابینت های بالایی باید با توجه به قد شخص تعیین شود اما معمولا بین ۵۰ تا ۹۰ سانتی متر می باشد.
ارتفاع کمدهای عمودی یا باکس ها معمولا بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ سانتی متر می باشد البته این اندازه بسته به قد شخص و ارتفاع کف از سقف نیز دارد.
ارتفاع کابینت های پایینی معمولا بین ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر است البته که قسمت پاخور هم به این میزان اضافه می شود و معمولا ارتفاعی به اندازه ۱۰ تا ۱۸ سانتی را شامل می شود.
ارتفاع کانتر برای صرف غذا بین ۸۹ تا ۹۱ سانتی متر در نظر گرفته می شود.این ارتفاع مناسبی برای صرف غذا و یا حتی آماده سازی آن است.

نکات مهم در طراحی آشپزخانه

رعایت برخی از نکته ­های مهم در طراحی آشپزخانه باعث افزایش کیفیت فضا و راحتی کار در آشپزخانه می­ شود، در نتیجه از معماران و طراحان فضا گرفته تا طراحان داخلی باید به آنها توجه کافی داشته باشند. برخی از نکات مهم در طراحی آشپزخانه عبارتند از:

  • طراحی آشپزخانه پنجره ­دار به وجود نور و تهویه کافی در فضا کمک می­ کند. افرادی که اهل آشپزی هستند و مدت زمان زیادی را در آشپزخانه می ­گذرانند به اهمیت این نکته­ به خوبی آگاهند.
  • سینک ظرفشویی بهترین گزینه برای قرارگیری در کنار پنجره آشپزخانه است. زیرا جریان هوا باعث خشک شدن سینک و رطوبت آن می­ شود.
  • قبل از اینکه کابینت ­های آشپزخانه اجرا شوند، باید به قرارگیری وسایل مختلف و فضای آنها توجه شود و کارهای تاسیساتی لازم قبل از نصب کابینت­ ها انجام شود.
  • علاوه بر نور طبیعی، لازم است به نورپردازی مصنوعی آشپزخانه توجه کنید. در حین انجام کارهای الکتریکی، به سیم­ کشی های لازم در آشپزخانه توجه کنید. در مطلب نورپردازی اشپزخانه مدرن به نکته­ های مهم آن اشاره کرده ­ایم.
  • اگر قرار است جزیره یا اپن آشپزخانه، فضایی برای نشستن و استفاده به عنوان میز ناهارخوری باشد باید به ابعاد و استانداردبودن ارتفاع توجه کرد. همچنین فضای زیر جزیره باید برای قرارگیری صندلی ­ها و راحتی نشستن افراد مناسب باشد.
  • متریالی که برای دیوار، سقف و کفپوش اشپزخانه انتخاب می­ شود باید به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *